Dét gør restauranterne, som holder på deres medarbejdere i årevis - QuickOrder

+45 71 99 26 24

kontakt@quickorder.dk

Flere indlæg
Blog Dét gør restauranterne, som holder på deres medarbejdere i årevis

Dét gør restauranterne, som holder på deres medarbejdere i årevis

01. december 2017 Admin 7 min. læsning

Din hovedtjener har netop indleveret sin opsigelse. Og nu står du tilbage og skal skynde dig at finde en ny person, der kan overtage jobbet. Du ved, at du skal bruge en masse tid og penge på at ansætte og oplære en ny tjener. Igen.

Restaurationsbranchen er en af de brancher hvor der er flest medarbejderudskiftninger. Det ved du. Du behøves ikke engang at læse det i en undersøgelse. For du oplever det selv hvert eneste år.

Undersøgelser viser, at den typiske restaurant mister helt op til 35.000 kr. per opsigelse. Det er ikke unormalt, at beløbet løber op i mange hundrede tusinder kr. hvert år.

Overrasker tallet dig? Det er nok fordi, at en stor del af udgifterne ikke er direkte udgifter og derfor er svære at måle. Det anslås, at 20% af udgifterne forbundet med opsigelser går til at finde og rekruttere en ny ansat. 25% af udgifterne går til at oplære den nye ansatte. Og over 50% af udgifterne svarer til den tabte produktivitet, du oplever i ansættelsesperioden.

Hver gang du modtager en opsigelse mister du flere penge, end du lige går og regner med. Det er en af de store udfordringer i restaurationsbranchen.

Vi har et overbud af restauranter og et underbud af talent. Vi er bedre til at oplære end vi er til at ansætte – så vi skynder os at ansætte de forkerte personer, og håber på at oplæringen vil gøre op for det. Men… Der er ikke nogen rigtig måde, at oplære den forkerte person på.

Medarbejderretention er en jungle, som meget få mennesker i branchen kan finde ud af at navigere. Sandheden er, at der ikke er ét rigtigt svar til, hvordan man fastholder sine ansatte. Det er forskelligt for alle restauranter. Derfor kræver det også meget arbejde fra dig, hvis du vil holde længe på dine medarbejdere.

De restauranter der gør det godt

Den amerikanske franchise-restaurant Chili’s havde i 2003 et stort problem med at holde på deres medarbejdere. De søgte derfor hjælp hos et konsulenthus, som analyserede og lagde en konkret plan til bedre medarbejderretention.

Det var en stor succes. Chili’s har siden estimeret, at de har øget bundlinjen med over 34 mio. dollars ved at forbedre deres udvælgelsesproces og at blive bedre til at spotte de medarbejdere som får langvarig succes i kæden.

Kæden har desuden sparet omkring 21 mio. dollars årligt ved at formindske opsigelser og genereret 13,5 mio. dollars i ekstra salg, fordi de nye tjenere formår at skabe mersalg.

Det er de færreste danske restauranter der kan spare beløber i millionerne. Casen med Chili’s fortæller os bare om, hvor meget potentiale der er i at have en succesfuld plan for medarbejderretention.

Jeg har samlet 7 tips, du kan bruge til at skabe en bedre arbejdsplads, finde de rigtige ansatte og at sørge for, at de bliver hos dig. Når du læser dem, skal du tænke over, hvordan du kan bruge dem i din restaurant.

1) Ansæt de rigtige mennesker

Det er her, det hele starter. Hvis du tager den forkerte beslutning allerede nu, er alle de andre tips overflødige. Du skal ikke gå efter en middelmådig medarbejder, eller en der passer “nogenlunde” ind. Den rigtige person skal passe til restaurantens koncept og arbejdskultur.

I restaurationsbranchen går det hele hurtigt. Nogle gange lidt for hurtigt. Giv dig selv god tid til at finde den rigtige person. Vær tålmodig. Det betaler sig i længden. Du skal overveje:

  • Har personen skiftet job ofte før? Kig CV’et grundigt gennem.
  • Passer personen ind på teamet? Lad evt. noget af dit personale møde ham/hende.
  • Virker personen motiveret for stillingen?
  • Forventningsafstem og vær ærlig omkring din arbejdsplads. Undgå at oversælge stillingen. Hvad vil personen have ud af jobbet?

2) Udtryk din taknemmelighed

Det er stressende at arbejde i en restaurant. Der er hele tiden fart på, og du kan nogle gange overse, hvor meget dine ansatte knokler for dig.

En lille ting som regelmæssigt at huske at sige “tak” til dit personale gør en stor forskel. Det er ikke altid nødvendigt at belønne dine ansatte med fysiske goder – ofte vil de bare føle, at du ser og værdsætter deres arbejde.

3) Motiver med lønforhøjelser

Den mest almindelige årsag til, at folk søger nye beskæftigelser er pga. bedre lønforhold. Sørg for at dine ansatte får en tilfredsstillende løn, og at du stiller passende lønforhøjelser til rådighed for alle dine medarbejdere.

Du giver typisk lønforhøjelser årligt til de medarbejdere der har gjort en ekstraordinær arbejdsindsats. På den måde er dine medarbejdere altid motiverede til at yde mere – for at tjene mere.

4) Månedens medarbejder

Anerkend dine medarbejdere der arbejder ekstra hårdt. Du kan f.eks. kåre Månedens medarbejder, og uddele præmier til den hårdarbejdende vinder. Saml dit personale og tal med dem om, hvad de synes nogle fede præmier er – og hvordan man vinder dem.

Her er lidt idéer:

  • En tur i biografen
  • Pengegevinst
  • Spaophold
  • Gavekort
  • Oplevelsesgaver

Det behøves ikke at være en dyr præmie. Dit personale vil stadig mærke, at du anerkender deres arbejde. Det hjælper i sidste ende på deres arbejdsglæde og på din medarbejderretention.

Hvis du ikke vil udpege en enkelt medarbejder, kan du også belønne hele dit personale med en gruppeaktivitet, når de klarer sig ekstra godt og når deres mål.

5) Bedre (og løbende) oplæring

Dine nye ansatte kender ikke din forretning, som du gør. Derfor bør du udvikle en fast oplæringsproces, du følger ved nye ansættelser. Det sikrer dig, at der ikke er information der går tabt, og at din nye medarbejder bliver sat ordentligt ind i restauranten.

Det er ofte en kæmpe hjælp for nye medarbejdere, at du giver dem en klar jobbeskrivelse og en træningsmanual (hvor der står det de skal lære). Når du begynder at hyre dygtigt personale, vil de også forvente, at din restaurant er veldrevet.

Det stopper ikke her. I kernen af en god arbejdsplads er også, at medarbejderne konstant bliver udfordret og lærer noget nyt. Ellers går jobbet hen og bliver kedeligt.

Tænk over, hvordan du kan udfordre dit personale udover den første måned, de er der. Så føler de sig helt automatisk mere engageret i din forretning og vil være mindre tilbøjelige til at sige op.

6) Lav en god vagtplan

Det er ikke altid, at alle dine ansatte er tilfredse med deres arbejdsmængde. Nogle mener, at de arbejder for meget. Andre for lidt. Det er vigtigt, at du hele tiden har fingeren på pulsen, og opfatter så snart dine ansatte begynder at blive udbrændte eller ønsker flere timer.

Det er ikke unormalt, at have en eller flere ansatte som har meget ansvar, og derfor arbejder 60+ timer om ugen. Kan du uddellegere de timer til nogle af dine andre ansatte, hvis personen føler sig udbrændt? Omarranger din vagtplan så den understøtter og øger din medarbejderretention.

En vigtig del af at udarbejde en god vagtplan, er at du bruger det rette værktøj. Det nytter ikke noget, at du skriver det ned på papir, eller at du laver et Excel-ark. I dag er der moderne værktøjer du med fordel kan benytte til at spare tid og forbedre din forretning. Jeg anbefaler dig, at du benytter en af de moderne vagtplanssystemer der er på markedet.

Mest populære:

 

7) Interview opsigende medarbejdere

For at opnå endnu dybere indblik, bør du interviewe de medarbejdere der siger op. Det giver dig en unik synsvinkel på din arbejdsplads. Den information du indsamler, kan du bruge til at forbedre din medarbejderretention i fremtiden.

Det er vigtigt, at du giver plads til ærlighed. Hvis personen føler, at det der bliver sagt kan have konsekvenser, vil du aldrig få et retvisende billede af din arbejdsplads.

Her er inspiration til, hvad du kan spørge om:

  • Hvordan føler du, at du blev behandlet af dine kollegaer og ledere?
  • Føler du, at dit arbejde blev værdsat?
  • Føler du, at du blev tilstrækkelig oplært og fik den nødvendige hjælp?
  • Så du muligheder for bedre stillinger eller lønforhøjelser hos os?
  • Hvor fair var arbejdsfordelingen mellem dig og dine kollegaer?
  • Hvad kan vi gøre for at restauranten bliver en bedre arbejdsplads?

 

Konklusion

Det er en af de store ironier ved branchen: Når vi har dårlig økonomi i landet, er det er godt arbejdsmarked for arbejdsgiverne. God økonomi betyder derimod, at arbejdsmarkedet er hårdere – for så er der mere rift om arbejdskraften.

Selvom det til tider er hårdt at finde dygtig arbejdskraft, betaler det sig altid at være tålmodig, og at finde den helt rigtige person til jobbet.

Restaurationsbranchen er en af de brancher, hvor der er flest medarbejderudskiftninger. Det betyder, at du skal være ekstra skarp til at skabe en god arbejdsplads og at holde på dine ansatte. Ellers koster det dig nemlig dyrt.

Så vær ikke bange for at investere lidt tid og penge i at øge din medarbejderretention. Det vil gavne dig på den lange bane.

 

Beskidte salgstricks er vejen frem for restauranter Restaurationsbranchen har brug for dette marketing-trick Derfor er restaurationsbranchen den hårdeste Dét gør restauranterne, som holder på deres medarbejdere i årevis

Prøv fremtidens kassesystem gratis i 14 dage

Opret konto

Instagram markedsføring for restauranter

Den ultimative guide

Copyright © 2019 Quick Order ApS - Alle rettigheder forbeholdes