Marketing

Den ene restauranttrend, der vil overleve pandemien

Næste gang du hører sætningen ”når tingene bliver normale igen”, bør du svare ”definér normal”.


Næste gang du hører sætningen ”når tingene bliver normale igen”, bør du svare ”definér normal”. Om du kan lide det eller ej, har den nye normal allerede taget plads. Hvis det kun tager 21 dage at udvikle en ny vane, har vi for længst vænnet os til vores levevis under pandemien.

På under et år blev vi fikserede på at vaske hænder, spritte af og holde afstand. Sociale normer ændrede sig – fra shopping og restaurantbesøg til underholdning og fredagsbarer. Forbrugerne har ændret sig, og vi er nødt til at tilpasse os.

Hvad skete der med restaurationsbranchen?

Den største forandring, som pandemien bragte restauranterne, var appbestilling. Forbrugerne vænnede sig hurtigt til at bestille takeaway online. I øjeblikket ses der en voldsom vækst i trenden med at bruge et appbestillingssystem, når der spises på restaurant.

Appbestilling på en restaurant eller café betyder, at gæsterne skal downloade en app eller bruge en QR-kode for at få adgang til et menukort, lægge deres ordre og betale. Denne bestillingsmetode blev ekstremt populær, da restauranterne åbnede efter den første lockdown. Appbestilling eller onlinebestilling betyder væsentligt færre kontaktpunkter, der potentielt ville kunne øge spredningen af covid-19. 

Onlinebestilling forhindrer, at folk rører det samme menukort, og restauratørerne slipper for at printe dem. Og betalingen klares online, så ingen skal røre ved kontanter eller terminaler. Alt i alt er onlinebestilling med til at holde både gæster og personale sikre.

Er der brug for dette, når vi er ovre pandemien?

En undersøgelse foretaget af Bluedot (en udbrudsrisiko-software, der har researchet covid-19 nøje) viser, at 8 ud af 10 forbrugere forventer at fortsætte med deres nuværende restaurantvaner efter corona. 85 % af respondenterne sagde, at de har planer om at beholde mobile apps til restauranter og mad efter pandemien. 

Statistikker viser, at onlinebestilling vil forblive en stor del af folks restaurationsvaner. Hygiejne er nok den største prioritet lige nu, men disse nye vaner er kommet for at blive, og restauratørerne bør tilpasse sig efter dem.

Fordelene ved den nye normal

Restauratørerne ser faktisk flere fordele ved onlinebestillingssystemer, end de havde forestillet sig. For det første har de brug for færre ansatte, hvilket betyder færre udgifter. For det andet får gæsten et bord, placerer en ordre og får sin mad. Ikke flere sure gæster, der brokker sig over, at de ikke fik betjening hurtigt nok.

Men den største fordel ved onlinebestillingssystemer er data. Vi lever i en verden, hvor ordet ’data’ formentlig bliver brugt for ofte til at forklare ting, som folk ikke forstår. Så lad os tage et skridt tilbage og se, hvad data har med restauranter at gøre.

For at acceptere ordrer og betalinger via onlinebestillingssystemer, skal gæsterne oprette en profil. Det indebærer typisk, at de skal indtaste deres navn, e-mail og telefonnummer. Informationer, som hidtil kun er blevet indsamlet af tredjepartsudbydere til brug i deres egen markedsføring.

Onlinebestilling har ændret spillereglerne. Nu kan restauratører selv indsamle og bruge deres gæsters data til at kontakte dem direkte med særlige tilbud. For eksempel kan du tilbyde 10 % rabat på hele din menu på en langsom mandag aften og sende den besked direkte ud til tidligere gæster.

Systemer som Quickorder hjælper dig endda med at sortere i dine gæstedata. Du kan eksempelvis sende en kupon på en gratis sodavand ud til alle de gæster, der ikke har bestilt fra eller besøgt din restaurant den sidste måned. 

30 % mere loyale kunder og en stigning på mere end 20 % i den gennemsnitlige ordreværdi er de resultater, vi ser hos de restaurationsejere, som tager god markedsføring og loyalitetsprogrammer seriøst.

Vil du vide mere om appbestilling og loyalitetsprogrammer? Så tøv ikke med at kontakte os. 

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.