Business

Kan det betale sig for restauranter at gøre sine ansatte glade?

Forestil dig konsekvenserne, hvis en restauratør skriver ud til sine tjenere, at de skal være gladere på arbejdet.


Forestil dig konsekvenserne, hvis en restauratør skriver ud til sine tjenere, at de skal være gladere på arbejdet. De ville blive pissesure, rent ud sagt. Sådan taler man ikke til sine medarbejdere. Du kan ikke beordre arbejdsglæde. Det er noget af det mest værdifulde, en restaurant kan opnå. Selvfølgelig sker det ikke af sig selv.

Du lægger vagtplaner, du tager hensyn, du foretager vagtskifte. Måske handler det gode arbejdsmiljø om noget mere fundamentalt. Dette indlæg giver dig et par bud på, hvordan du din restaurants arbejdsmiljø (for)bliver godt.

Hvorfor?

Dette afsnit skal vi ikke bruge lang tid på. Du ved det allerede.

Hvis du har glemt hvorfor, får du her en reminder.

Tænk, hvis dine ansatte blev gladere. Tænk, hvis du indrettede din restaurant til at gøre dine ansatte glade. Og tænk, hvis du så gik konkurs. Glade ansatte er god forretning, men det giver ikke en lukrativ restaurant. Du skal ikke gøre det, hvis du forventer resultater på bundlinjen.

Hvis du vil drive en veldrevet restaurant, skal du have mere end glade medarbejdere, som kun udgør en lille, men dog betydningsfuld del. Dine ansatte er restaurantens ansigt udadtil – bogstaveligt talt, dens kød og blod. Uden medarbejdere er restauranten et lokale med borde og stole.

Hvis du har glemt det: Glade medarbejdere går mere op i arbejdet. Glade medarbejdere er mere produktive. Glade medarbejdere er mere loyale. Og det mærker gæsten, men du ser det nok ikke på bundlinjen. Du får en bedre restaurant. Og derfor skal du gå op i glade medarbejdere.

Forstå, hvordan tjenere bliver motiveret

Hvordan kan det være, at restauranter minder så meget om militæret? Strategier bliver lagt, så markeder kan erobres. Man ansætter tjenere og gør alt, hvad man kan for at besejre fjenden: alle de andre restauranter.

Måske er problemet denne tilgang. Det hårde arbejde. Og det kan vi ikke gøre noget ved, fordi vi skal alle sammen løbe hurtigt mellem køkkenet og fronten, hvis vi skal sørge for, at restauranten overlever.

Følg disse 3 punkter, hvis du går op i arbejdsmiljø

Du burde i stedet tænke på, hvordan du kan skabe et godt udgangspunkt. Helt basalt. Du kan gøre alt muligt. I sin enkelhed drejer det som om disse 3 punkter, som vi gennemgår nedenunder.

Kommunikér

Du skal snakke med dine ansatte. Du skal lytte – og forstå. Derfor skal du spørge ind. Dine ansatte holder tankerne for sig selv. De siger kun, hvad de tænker, hvis du spørger.

Jeres kommunikation er afgørende. Kommunikation skaber kultur. Hvis jeres kommunikation er seriøs, bliver jeres kultur seriøs. Måske er det lige præcis, hvad du efterstræber. De fleste ønsker sig en åben og ærlig kultur. En seriøs kultur er ikke modsætning til åben og ærlig kultur, men det er svært at have det hele.

Forstå

Medarbejderens ord er lov. Medarbejderen har ret, hvis han siger, at han føler, at tingene er sådan, selvom det måske slet ikke er sådan. Han kan tage grueligt fejl. Men du skal udvide empati og godtage svar. Hver gang.

Tilpas

Empati påstår alle at have. Det handler om mere end at sætte sig i andres sted. Folk glemmer, at empati er mere end medfølelse. Hvis du virkelig vil være empatisk – det bør du sigte efter – skal du løse problemet. Når en medarbejder udtrykker sig, skal du 1) udvide medfølelse, men du skal også 2) gøre hvad du kan for medarbejderen.

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.