Business

Skriv dig til højere overskud

Få restauranter lægger store tanker bag teksterne på menukortet.


Få restauranter lægger store tanker bag teksterne på menukortet

Et alment problem mange restauranter har, er at beskrivelserne på menukortet bliver vist som en livløs liste over retternes ingredienser. Det er ærgerligt, da du kan udnytte teksten på dit menukort til at fortælle en historie og derved øge dit salg. Dine tekster skal være livlige. De skal skabe et billede af retten for dine gæster. Ellers forekommer dine retter blot som en handelsvare.
Du kan dele sjælen af din restaurant med dine gæster gennem dine tekster. Og det har en stor indflydelse på dit ry såvel som dit salg. Her kan du læse de vigtigste tips til, hvordan du forbedrer dine tekster.

Derfor er dine tekster død-vigtige

Differentier dig med dine beskrivelser

Gode beskrivelser gør, at dine retter ikke blot bliver opfattet som en handelsvare, men noget mere personligt og specielt. Det giver din gæst indtrykket af, at den samme ret ikke kan fås andre steder. Selvom restauranten overfor dig måske også sælger en Cheeseburger, har du differentieret din Cheeseburger ved at skrive en unik tekst til den. Det giver din restaurant flere gæster og retfærdiggører, at din ret er dyrere end konkurrentens.

Gode beskrivelser skaber mersalg

Dine gæster bruger i gennemsnit 100 sekunder på at kigge dit menukort gennem. Med gode tekster på dit menukort, kræver det mindre læsning og søgen af dine gæster, og de har derved mere tid til at finde og bestille mere.

Hvorfor er tekst vigtigt for min restaurants menukort?

“Ord gør dit menukort til mere end et menukort. Ord kan fjerne smerten ved køb og øge oplevelsen på din restaurant. Ord kan sælge varen, bare spørg Donald Trumps taleskriver. Med de rette ord skærer du den indre forvirring og tvivl væk. Pludselig er dit menukort en service og ikke blot endnu et overflødigt menukort.”
– Victor Harris (Tekstforfatter), Pecunias

Sådan skriver du den perfekte tekst

Beskrivende navne

Dine retters navne skal være detaljerede, så gæsten ikke er i tvivl om hvad det er, selvom de kun læser navnet. Så kan de selv bestemme, om de vil læse videre i beskrivelsen. Det giver dine gæster et godt overblik, og sørger for, at de hurtigt kan navigere gennem dine retter.

Detaljerede beskrivelser sælger mere

Dine beskrivelser bør være mere end en liste med rettens ingredienser. For at øge dit salg, er det vigtigt, at dine beskrivelser er detaljerede. De skal skabe en lyst i læseren. Det kan du gøre ved at sætte gang i gæstens fantasi, så de får lyst til at smage det, de læser om. En undersøgelse viser, at detaljerede beskrivelser kan øge dit salg med 27% og øge dine gæsters generelle tilfredshed.

Eksempel (ikke detaljeret):
“Chokolade kage – Serveret med hindbær og flødeskum”
Eksempel (detaljeret):
“5-lags chokoladekage – Espresso-belagt chokoladekage, hvid chokolade ganache fyld, hindbærcoulis samt flødeskum”
Her er en liste med beskrivende ord, du kan bruge som inspiration:
Kokkens udvalgte, sæsonbestemt, vildtfanget, græs-fodret, aromatisk, pulserende, økologisk, ristede, hjemmelavet, pandevarmet, kompleks, omhyggeligt, lokal, saftig, langtidsbagte.
Det er naturligvis vigtigt, at du holder hvad du lover og ikke oversælger dine retter i teksten. Sørg for at alle dine tekster beskriver dine retter korrekt. Ellers får dine kunder bare en skuffende oplevelse. Er du i tvivl om hvorvidt teksterne passer til retterne? Så test dem af selv!

Hvad er det vigtigste, når jeg skriver mine tekster?

“1. Vær ikke noget, du ikke er – og efterlign ikke andre. Find din helt egen stil. Led efter ordene, og tag dig god tid. Med tiden finder du de sjove ordspil, der passer perfekt til jer – som pot og pande.”
– Victor Harris (Tekstforfatter), Pecunias

Prioritering af ingredienserne

Sørg for at placere de vigtigste og dyreste ingredienser først. Dine gæster læser nemlig så lidt som muligt, når de vælger deres bestilling.

Hvor kommer dine ingredienser fra?

Når du fortæller dine kunder, hvor dine ingredienser kommer fra, tager du “handelsvaren” ud af retten og gør den unik. Er alle rettens ingredienser danske råvarer? Nævn det! Køber du dit kød fra en bestemt gård? Nævn det! Begynd at spørge dine leverandører, hvor fødevarerne kommer fra – ofte er det de små specifikke steder, der gør dine tekster rigtig interessante.

Storytelling

For at give dit menukort et ekstra boost, kan du tilføje en lille salgstekst i slutningen af retternes beskrivelser. En fremragende måde at skrive denne tekst på, er at tage udgangspunkt i rettens historie. Hvorfor har I valgt, at netop denne ret skal være på menukortet? Det kan være, at opskriften er en familiehemmelighed. At kokken brugte opskriften til sit eget bryllup. At retten har været på menukortet i over 10 år. Eller noget helt andet.

Der er ikke mange restauranter der bruger denne teknik, selvom den faktisk personliggører dine retter og gør dem 10 gange mere unikke. Storytelling er vigtigt, når du skriver dine tekster. Det hjælper også dine tjenere med at forstå og præsentere dine retter.

Beskrivelsernes længde

Der er én vigtig ting, du skal huske på, når du skriver dine tekster: Du har kun dine gæsters fokus i ganske kort tid. Faktisk kun 100 sekunder (i gennemsnit). Sørg for, at dine beskrivelser ikke bliver for lange – for så falder interessen hurtigt.

Det er vigtigt, at du bruger dine beskrivelser fornuftigt, og at længderne er prioriteret efter retternes vigtighed. Bruger du f.eks. mere tekst til at beskrive dine burgere end dine dyre steaks?

BONUS – En konkret idé

“Fortæl jeres historie. Et par linjer kan gøre det. Lurpak gør det godt. Du sælger ikke smør, som Lurpak gør, men du kan vel fortælle en historie? Et lille hjørne i menukortet, hvor man kan læse om jer, vil gavne jer.”
– Victor Harris (Tekstforfatter), Pecunias

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.