Tjenere i restaurationsbranchen skal have en ny titel

Restauratører leder med lys og lygte efter tjenere, der kan fylde vagtplanen ud.


Restauratører leder med lys og lygte efter tjenere, der kan fylde vagtplanen ud. Hvis man læser diverse jobopslag, kan man næsten læse desperationen mellem linjerne. Branchen mangler hænder!

Nu skal du vide, hvordan dine tjenere bliver din store gevinst.

Hvad er der galt med nedenstående jobopslag?

Egentlig fejler jobopslaget ikke det store – andet end det er simplificeret. Det kunne ligne et helt almindeligt jobopslag, men alligevel ser vi symptomer på en meget alvorlig virus.

Problemet med jobopslaget er…

Restaurationsbranchen svømmer i jobopslag, men ingen nævner mersalg som en kvalifikation. Restauranter er forretninger, og tjenerne har kundekontakt. Salg og service går hånd i hånd, men det er som om, at branchen fokuserer mest på service. Måske er det derfor, at så mange restauranter går konkurs.

Man skulle næsten tro, at restauranterne gerne vil ha’ underskud. Tidligere har vi skrevet om, hvordan mersalg kan give en større bundlinje – læs om det her.

Derfor er mersalg så fandens vigtigt

Det korte svar: Fordi du får mere ud af gæsten.

Det komplicerede og interessante svar: Du slår en hel fluefamilie med ét smæk. Hvis tjeneren springer mersalget over, er der risiko for, at gæsten går derfra knap så tilfreds, fordi der manglede noget – en kop kaffe måske. Som du nok er klar over, er det den slags bestillinger, du tjener mest på.

Faktisk er der risiko for, at du går glip af mere end 3.000 kroner i overskud om måneden. Og det er kun overskuddet fra 3 sølle kopper kaffe ekstra om dagen. Tænk, hvis du formår at mersælge det på tværs af hele menukortet. Så kan det hurtigt blive sjovt at drive restaurant.

Sådan skal du fremover lave jobopslag

Hvis du sidder tilbage nu, med en tom følelse indeni, fordi du tidligere ikke har tænkt på mersalg, så er der hjælp at hente.

Du skal blot forstå dette: En tjener er en investering, som du skal tjene penge på. Lad os derfor lave om på landets jobopslag i branchen. Og det gør vi først ved at ændre synet på tjenernes rolle i din restaurant.

Fra i dag kalder vi tjenere for Key Account Managere.

Tjenere og Key Account Managere har alt til fælles

20% af denne overskrift er ment i sjov, men 80% af den er ment i ramme alvor. Når du har læst resten, så vil du forstå hvorfor. Der er nemlig noget om snakken.

Definitionen på en tjener er en person, der er ansat til at opvarte noget, f.eks. at tage imod bestillinger og servere mad for gæsterne på en restaurant. Det skriver ordnet.dk.

Restaurationsbranchen har længe kaldt de besøgende i restauranten for gæster. Ifølge betydningen af en tjener, skal personen altså tage sig af disse gæster.

Alt det med, at en person i en restaurant bliver kaldt for gæst, det er en romantiseret version af ordet kunde, fordi det skal lyde mere sympatisk. Men ordet gæst gavner ikke din bundlinje.

Du skal ikke gå væk fra ordet gæst, men du skal minde dine tjenere om, at gæsterne er kunder i en forretning, som skal lave overskud.

Tjenere og sælgere – de såkaldte Key Account Managers – har en del til fælles:

  • De skaber begge en relation til kunden
  • De sælger varer og tjenesteydelser
  • Når dagen er omme, ser de, hvor meget de har solgt for
  • Hvis chefen går op i økonomi, har de måske også dagsmålsætninger, som de skal nå

Hvis du sidder lidt forarget lige nu, så har vi kun én ting at sige: Fint nok, du. Men hvordan går det så? Hvis det går fremad, så ønsker vi dig alt godt. Bare gør, som du plejer. Men før du når at sige Blockbuster, bliver du nok overhalet indenom af en konkurrerende restaurant med en anden måde at gøre tingene på.

Du skal ikke glemme forskellen på de to erhverv: Key Account Managere brænder for at sælge. Tjenere brænder for den gode oplevelse.

Pointen er blot, at du bliver nødt til at ændre dit perspektiv. En tjener er en investering – ikke en omkostning – og har derfor en del til fælles med Key Account Managere.

I de fleste restauranter arbejder flere tjenere på samme tid. Timelønnen løber derfor op – det gør den virkelig – men i takt med, at timelønnen stiger, bør jeres mersalg også stige, og herved indtjeningen. Du må derfor ikke lade dig skræmme af at have mange tjenere på job. Det er alt sammen noget, en forretningsorienteret restauratør forstår.

Tag Key Account Manager perspektivet til dig og se nye muligheder

Pointen med Key Account Manager perspektivet er, at du skal minde dig selv om, at tjenere er en mulighed for at sælge mere. Tjenere kan bidrage til indtægten og være med til at øge bundlinjen. Flere argumenter behøver du ikke, fordi det er vel, derfor du driver restaurant?

Lær dine tjenere om psykologien bag mersalg

Dine Key Account Managers – med forklæde og et menukort i hånden – skal lære om mersalg. Her får du en forsmag på, hvad vi mener, når vi siger psykologien bag mersalg.

To ord kan gøre en mærkbar forskel i dit regnskab. Et hold af forskere fandt frem til, at sætningen ”A small 5$ fee” førte til langt flere salg end ”5$ fee” i en annonce. Og det siger alt om mennesker: Vi er irrationelle væsner, som bliver påvirket af to ligegyldige ord.

Forestil dig, hvad det ville betyde for din restaurant, hvis blot en fjerdedel af jeres gæster køber noget ekstra? Det er sådan nogle tiltag, som kan få din restaurant på kortet! Og derfor bliver det et af vores fokuspunkter i vores kommende guide til restauratører.

Snart udkommer den mest omfattende guide om medarbejdere i restaurationsbranchen

Hvis denne artikel har gjort dig klogere, så skal du glæde dig til vores kommende guide. Den kommer rundt omkring alt lige fra ansættelse til kontrakt og uddannelse af tjenere. Du får den seneste viden indenfor restaurationsbranchen, og din restaurant træder ind i en ny fase.

Guiden giver dig også uddannelsesmateriale, som vil spare dig for mange timers arbejde. Tilmeld dig nu og få den gratis, når vi udgiver den.

Similar posts

Get notified on new marketing insights

Be the first to know about new B2B SaaS Marketing insights to build or refine your marketing function with the tools and knowledge of today’s industry.