Ulempen ved effektive restauranter

Del dette indlæg
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

De fleste er enige om, at restauranter skal være effektive. Det er dyrt ikke at være effektivt. Omvendt er det svært at blive effektiv. Og måske bør du slet ikke være effektiv. Normalt taler vi for effektivitet. Du skal være effektiv. Men du skal også kende årsagerne til ikke at være effektiv; de eksisterer også.

Effektivitet er godt, fordi alternativet er langsomme processer, og det koster.

Men effektivitet er nødvendigvis ikke kun godt. Læs med; om 2 minutter ved du hvorfor. 

Holdspillet mellem fronten og køkkenet afgør performance

Effektivitet kan du ikke beordre. Effektivitet involverer alle. Effektivitet kræver et fundament. Lad os kigge nærmere på, hvordan de fleste restauranters front og køkken arbejder sammen.

Tjenere i fronten arbejder sammen.

Køkkenet arbejder også sammen.

Effektivitetsproblemer opstår imellem disse to ‘afdelinger’. Gæstens oplevelse er ikke bedre end kvaliteten af de to afdelingers samarbejde. Tjeneren kan være den bedste, og det kan gå fremragende de første 45 minutter. Men en uheldig miskommunikation mellem køkken og tjener, og bum, den gode opleve falder til jorden. 

Distancen mellem køkkenet og fronten er kort. I store restauranter måske 20 meter. Processen skal gå hurtigt: Gæstens bestiller ude i fronten. Deres bestilling skal på bedste vis ende i køkkenet. Tjeneren bliver en leverandør af ordren. Hvis leveringen går langsomt, går det udover gæsten. Bestillingen skal komme fra til A til B hurtigst muligt, tak. 

Nogle tjenere bruger papir, når de modtager gæstens bestilling. Andre tjenere husker på gæstens bestilling. Ud af 10 restaurant og caféer bruger i hvert fald fire papir, formentlig fordi de altid har gjort sådan. Ellers havde de vel skiftet, må vi håbe. 

Det bør være klart for enhver, at papirlappen er ineffektiv. Men fortidens papirlap har hægtet sig fast. Papirlappen er, hvad vi kalder for et gangstativ; tjenere læner sig op ad det. Sådan tænker gæsten nok ikke. Men gæsten tænker til gengæld over, hvornår maden mon kommer; og papirlappen udskyder dette. 

Effektive arbejdsgange handler ikke om antallet af meter. Det handler om tiden, du bruger. Og der er stor forskel. 

Ucharmerende, men pokkers effektive Amazon

Nu sker det – meget snart. Boghandlere, legetøjsbutikker, kosmetikforretninger venter på, hvad de frygter allermest. Giganten Amazon indtager Danmark med deres veldrevne platform. De seneste år har Amazon suget sig fast på det globale marked som en blæksprutte. 

Du kan lære meget af Amazon. 

Amazon vinder af én grund:

Alt i forretningen er effektivt. Måske er deres foretagende kynisk og grådigt. De betaler nemlig ikke dansk Skat, og de små forretninger, som så mange af os elsker, vil blive udfordret af deres platform. 

Behold din restaurants sympatiske væremåde. Du skal ikke være usympatisk ligesom Amazon. De er et eksempel på, at man kan være for effektiv. Derfor hader folk dem. Du mister restaurantens gnist, hvis du tænker ligesom Amazon, at alt skal gå så hurtigt, som det kan. Der er selvsagt forskel på at drive restaurant og online platform. 

Problemet er, du skal få det meste ud af tiden. Den dyreste post i restauranten, dine ansatte, skal bruge tiden bedste muligt. Sagt med andre ord: Du skal udnytte deres fulde potentiale. 

Det handler om, at lade effektivitet ske af sig selv. Du kan ikke beordre dine ansatte, at de skal være effektive. Fundamentet kan du skrue og dreje på. Gør du det, sker det af sig selv. 

Effektivitet er pisse ucharmerende. Men det er god forretning. Du vælger selv. Hvis du vælger effektivitet, bør du overveje QuickOrder, men det vidste du vel allerede.

Få besked når vi skriver et nyt indlæg

Vi udgiver et indlæg en gang om måneden.

Se andre indlæg

Find den rigtige løsning

Fortæl os lidt mere om din forretning og kom godt i gang.